Welcome to Australia! - Reisverslag uit Perth, Australië van Estelle Manusiwa - WaarBenJij.nu Welcome to Australia! - Reisverslag uit Perth, Australië van Estelle Manusiwa - WaarBenJij.nu

Welcome to Australia!

Blijf op de hoogte en volg Estelle

16 Maart 2015 | Australië, Perth

Hi Allemaal,

Op dit moment zit ik alweer een week in het mooie, zonnige, warme en geweldige Australië. Vorige week zondagavond om 20uur Australische tijd ben ik in Perth geland. Wat een verademing was dat. Een enorm rustig gevoel kwam op me af toen ik door de airport liep en uiteindelijk zonder gedoe de douane doorkwam. Australië staat er, zoals de meesten van jullie wel weten, nogal om bekend dat als je alleen reist er vaak heisa kan ontstaan bij de douane. Maar goed, ik had er gelukkig helemaal geen last van. Ik werd opgehaald door Laurie, Greg, Jed en Kobi en vanaf Perth zijn we met de auto richting hun huis in Baldivis gegaan.

Het eerste wat me al meteen opviel was dat er geen kip op de weg was. Heerlijk, geen files, getoeter en drukte om je heen zoals in Jakarta. Ook geen bussen die je zag, waarin de vrouwen voorin moeten zitten en de mannen achterin. Geen gekke regels dat als je minder dan 3 personen in je auto hebt, dat je andere mensen die langs de weg staan moet meenemen in je auto. Nee op dit moment bevond ik me niet meer in het chaotische, drukke en benauwde Jakarta maar in het rustige, warme Australië.

Het land waar je als je iemand voor het eerst leert kennen, elkaar een kus op de wang en een knuffel geeft en iedereen al snel mate noemt. Het land waar het normaal is om eerst 40 kilometer te moeten rijden voor je bij een ander stadje bent. Het land waar er borden langs de weg staan waarop staat aangegeven: Pas op, Kangoeroes. Want ja, die beesten kunnen zo de weg oversteken. Ook is dit het land van het mooie accent, het land van de baarden (geloof mij, bijna iedereen heeft hier een baard en dan niet zomaar één, maar één hele volle en meestal ook een lange baard), het land van de surfers en het land waar de zon nergens zo fel brandt als hier.

De afgelopen week ben ik elke dag wel op stap geweest. De maandag stond vooral in het teken van het zien van familie. Met open armen ben ik hier ontvangen en iedereen is ook erg blij om me na die 14 jaar weer eens te zien. Voor de mensen die het niet weten, hier in Australië wonen allemaal volle neven en nichten van mijn oma. Een aantal van hen of hun kinderen zijn door de jaren heen nog een aantal keer naar Nederland geweest , dus vandaar dat ik ze allemaal wel ken en ook weet wie bij wie hoort. Erg leuk om iedereen weer te zien en het lijkt ook echt alsof je ze gisteren voor het laatst hebt gezien.

Wat zij hier ook vaak doen, is random naar een pub of coffeehouse gaan en daar met diegene die kunnen gewoon wat drinken en soms ook lunchen. Dinsdagmiddag gingen we dan ook naar een coffeehouse en daar hebben we met bijna de hele familie wat gedronken. Later in de middag kwam Zoë mij ophalen. Zoë is een van de nichtjes en is 21 jaar, dus we hebben ongeveer dezelfde leeftijd. We zijn naar een centrum gegaan en zijn op zoek gegaan naar een jurk voor de bruiloft die we aankomend weekend hebben. Gelukkig vonden we al snel een jurk en zijn we nog wat gaan eten bij Nando’s. Echt een aanrader om daar te eten voor mensen (vooral de jongeren) die ooit naar Australië gaan. In de avond zijn we nog met een aantal familieleden aan het strand in Rockingham gaan eten. Iedereen bracht zijn eigen eten mee, vlees werd warm gemaakt op de barbecue en aanvallen maar.

Woensdag ben ik een dag met Pete (oom) naar Cottesloe Beach geweest. Op het strand waren enorm veel Art Sculptures en het was dan ook erg mooi om te zien. Natuurlijk heb ik ook even lekker in de zee gezwommen en even wezen zonnen. Aangezien de zon hier zo enorm fel is, kon ik om de 10 minuten wel weer de zee in, waar ik natuurlijk geen problemen mee had. Daarna zijn we nog wezen lunchen bij The Leftbank, een heel leuk en gezellig tentje met een geweldig uitzicht.

Donderdag ben ik naar Mandurah geweest. Een leuk havenstadje waar je lekker kan wandelen langs het water, boten kan bekijken en kan genieten van het uitzicht.

Vrijdagochtend zijn we bij Tamika’s (nichtje) schoolcompetitie wezen kijken. Wat een verschil met Nederland. Hier is het normaal dat er elke week wel een schoolcompetitie is in bepaalde sporten. Dit wordt gehouden buiten bij een sportcomplex. Je ziet overal kids lopen van verschillende scholen, natuurlijk te herkennen aan de verschillende uniformen die zij dragen. Ik heb ook nog nooit zulke fanatieke gymleraren langs de lijn gezien, alles voor de winst.
In de middag werd ik opgehaald door Rosemarie (tante) en ben ik met haar en haar man met de trein naar Perth gegaan. Het openbaar vervoer is hier enorm goedkoop. Zo betaal je 11 dollar voor een hele dag reizen met de trein en dan kan je in de steden ook nog met hetzelfde kaartje gratis gebruik maken van de bus. Ideaal dus. Later die avond kwamen nog meer familieleden naar Perth toe. In de zomer is er elke vrijdagavond een foodmarket. Een heel groot plein wordt dan omgetoverd tot een foodmarket. Er zijn allerlei eetkraampjes opgezet met verschillende wereldkeukens. Het was dan ook erg moeilijk om te kiezen wat ik wilde eten. Wat een luxeproblemen toch allemaal weer ;)
Wat ik vooral leuk vond aan deze foodmarket dat iedereen rondom of op het plein zat te eten, er was live muziek en er hing een hele gezellige sfeer.

Zaterdag heb ik eigenlijk vrij weinig tot niks gedaan aangezien het een paar uur regende en het snikbenauwd daardoor was. Gister zijn we met Laurie (tante) en al haar kleinkids, wel 5 om precies te zijn naar Mandurah geweest. Hier was namelijk het Crabfest. Een enorm groot evenement door het hele stadje heen, met allerlei pleinen. Pleinen voor kids, food, art, rollercoasters, music en noem maar op. Super leuk om doorheen te lopen en om van alles weer te kunnen zien. Later in de middag ben ik door John en Jackie (oom en tante) opgehaald en zijn we naar Fremantle gegaan. Ook weer een van de leukere plaatsen hier in de buurt. We hebben daar nog wat familie van Jackie gezien en zijn met zijn allen wat wezen eten bij Old Shanghai. Dit is een grote hal met allerlei Aziatische eetkraampjes.

Zoals jullie kunnen lezen, vermaak ik me hier prima en heb ik alweer heel veel nieuwe dingen gezien. Deze week staan er ook weer allerlei dingen gepland en natuurlijk met als afsluiter de beach wedding van Aiden en Leandra dit weekend. Iets waar we allemaal heel erg naar uitkijken. Ben ook wel heel benieuwd, hoe een bruiloft er in Australië aan toe gaat.

Nou voor nu was dit het dan weer, ik word zo weer opgehaald om naar Aiden en Leandra te gaan en daar even wat rond te hangen.
Tot de volgende blog en have a nice day :)

XO,
Ess

  • 16 Maart 2015 - 07:21

    Je Moeder:

    Wat leuk weer om te lezen ondanks dat we natuurlijk dagelijks even appen. Geniet er maar lekker van. Je hebt het verdiend. Liefs Mama Xx

  • 16 Maart 2015 - 07:21

    TC:

    Mooi hoor meis... Goed om te lezen dat je het erg naar je zin hebt.
    Geniet er maar lekker van.
    Ook ik ben benieuwd hoe een bruiloft in Australie is :-)

  • 16 Maart 2015 - 08:40

    Tamara:

    Wat leuk om te lezen wat je daar weer aan het doen bent!! Geniet er van! X

  • 16 Maart 2015 - 09:10

    Djuri:

    Hee es,

    Wat een avondturen zeg! Echt heel gaaf om te lezen! Lekker genieten en alvast heel veel plezier op de bruiloft!


  • 16 Maart 2015 - 09:59

    Ez:

    nando's is lekker eh es haha! Geniet ervan! Xxx

  • 16 Maart 2015 - 11:58

    Tante Ellen:

    Hallo Estelle,
    Nou na een hoop gedoe, heb je eindelijk
    rust. Fijn dat je familie je zo goed heb
    opgevangen en de leukste dingen met
    ze meemaakt. Binnenkort de bruiloft,
    ben alweer benieuwd naar t vervolg verhaal.
    Geniet er maar lekker van meid.
    Xxx Tante Ellen

  • 16 Maart 2015 - 15:41

    Dagmar:

    Wat super om te lezen dat het nu zo goed gaat!
    Geniet er lekker van:)
    Heel veel plezier bij de bruiloft!
    xx

  • 17 Maart 2015 - 18:26

    Kerima:

    Super leuk! Herinneringen om nooit meer te vergeten

  • 19 Maart 2015 - 14:32

    Mart:

    Wauw, ik denk ik lees je blog even tussen de beslommeringen hier door, want mailen is niet mijn forte, zit je gewoon in Aussie! Girlie, wat doe je het goed! Jammer van die exchange, maar toch weer een ervaring rijker, huh. Enfin, ik hoop je snel weer te lezen, dus doe vooral veel mooie ervaringen op - ik geniet erg van je schrijfstijl, en ben vast niet de enige.
    Take care!
    ttpela Mart

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Estelle

Actief sinds 02 Okt. 2014
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 7582

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Minor Jakarta

Landen bezocht: