Tegenvallers en enorm veel gedoe - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Estelle Manusiwa - WaarBenJij.nu Tegenvallers en enorm veel gedoe - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Estelle Manusiwa - WaarBenJij.nu

Tegenvallers en enorm veel gedoe

Blijf op de hoogte en volg Estelle

04 Maart 2015 | Indonesië, Batavia

Hi allemaal,

Inmiddels ben ik alweer een aantal dagen in Jakarta en lijkt mijn vakantie in Ambon alweer eeuwen geleden. In Jakarta werd ik opgehaald door een neef en die heeft mij naar de campus gebracht. Zoals een aantal van jullie misschien al hebben gehoord of gelezen heb ik op dit moment geen eigen kamer/appartement. Hier kwam mijn school opeens twee dagen voor aankomst in Jakarta mee. Goede uitleg of wat er precies aan de hand was, kreeg ik niet. Er was alleen gedoe met de agency en daar moest ik het maar mee doen. Ik slaap vanaf zaterdag al op de bank bij de twee studenten die uit Den Haag komen. Dit is natuurlijk geen ideale situatie want ik kan mezelf nog niet settelen.

Er zijn al veel mensen op zoek naar een appartement, maar in zo’n grote stad als Jakarta is dit toch wel lastig te vinden. Het moet immers op loopafstand van de school zijn. De criminaliteit in Jakarta is namelijk erg hoog, en mijn school raadt het dan ook echt af om naar iets op zoek te gaan waar transport voor nodig is. De communicatie met mijn school hier en de school in Nederland verloopt ook niet bepaald prettig. Ik heb nu al twee dagen introductie gehad en opzich was het allemaal oke, totdat ik mijn schoolrooster kreeg. Omdat ik van de HAN alleen maar mastervakken mag volgen en maar 1 bachelor vak heb ik een rooster wat werkelijk waar nergens op slaat. Woensdagavond van 18.30-21.00uur les en zaterdag van 10.00-18.30uur les. 1,5 dag school is niet iets waar ik helemaal voor naar de andere kant van de wereld ben gereisd.
Zo’n rooster is natuurlijk helemaal prima als je een studiegenoot hebt of iets waarmee je kan reizen, maar die zijn er op dit moment niet. De Indonesische studenten hebben namelijk gewoon elke dag les van 8.30-12.00 of van 13.00-16.30. Ik heb al een aantal studenten ontmoet, en ben ook al twee dagen met Cynthia op stap geweest. Cynthia is het afgelopen halfjaar in Arnhem geweest om daar haar minor te volgen. Enorm fijn om dus een bekend iemand te hebben en ook nog eens iemand die je heel goed met alles kan helpen en de verschillen tussen de culturen ook heel goed begrijpt.

Van de school hier krijg ik eigenlijk totaal geen medewerking wat betreft het op zoek gaan naar een appartement. Het is dat er hier een aantal connecties nog druk op zoek zijn want anders was het helemaal verloren zaak. Voor vrijdag moet ik doorgeven of ik hiermee door wil gaan want uiterlijk vrijdag moet ik mijn paspoort inleveren voor de immigratiedienst. Als ik voor vrijdag geen eigen verblijf of iets heb, is de kans heel groot dat ik dinsdag samen met mijn ouders terug vlieg naar Nederland of alleen een maandje op vakantie ga naar Australië om mijn familie daar op te zoeken en er toch nog iets geweldigs van te maken, dit hangt echter af of ik een visum kan krijgen.

Ik wacht nog steeds op een mailtje van de HAN in Nederland met de vraag of er echt geen mogelijkheid is om iets te veranderen aan mijn vakkenpakket. Het is ook wel te bizar voor woorden dat beide scholen allebei heel anders denken over het niveau van de opleidingen. Het volgende struikelblok is ook dat er voor de mastervakken minimaal een 7 moet worden gehaald om het vak te halen. Haal je lager dan een 7, haal je het vak ook niet. Mastervakken zijn ook nog eens moeilijker dan het niveau dat ik gewend ben en het is ook nog eens allemaal in het Engels. Dit zijn allemaal dingen die mij van tevoren niet door de scholen zijn verteld en ik ook echt pas deze week heb gehoord, anders had ik er nog wel even drie weken langer over nagedacht of ik hier wel naar toe zou willen gaan.

Ondanks dit gedoe heb ik het de afgelopen dagen wel erg naar mijn zin gehad. Mijn draai heb ik inmiddels wel echt hier gevonden en het dingen ondernemen, nieuwe dingen zien en wat cultuur opsnuiven zijn dingen die me wel echt bevallen. Zondag ben ik met Shari en Nick naar het oude gedeelte van Jakarta geweest en hebben we de haven bezocht, ook hebben we hier een rondleiding gekregen en hebben we een soort van sloppenwijk in Jakarta gezien. Heel vreemd om eens een keer de andere kant van Jakarta te zien, dan alleen de hoge gebouwen, de duizenden malls en het chaotische verkeer. Maandag ben ik met Cynthia op pad geweest. We zijn naar een mall gegaan om kleren te kopen voor school. De dresscode is nogal streng en het was dus niet heel gemakkelijk om kleren te vinden.

Nu is het weer verder kijken naar appartementen aangezien de tijd begint te dringen en verder staat er nog niet echt veel op het programma. Vanavond misschien nog heel even bij een van de LSPR clubs kijken en vrijdag komen mijn ouders weer naar Jakarta.

Hopelijk krijg ik vandaag wat meer duidelijkheid. Ik hou jullie op de hoogte:)

XO,
Ess

P.s. hieronder nog wat foto's van de vakantie in Ambon

  • 04 Maart 2015 - 07:08

    Cis:

    wat vervelend allemaal hopen dat je snel bericht krijgt en dat alles goed verloopt .sterkte met alles
    grz

  • 04 Maart 2015 - 08:23

    Jan:

    Hoi Estelle,
    Selamat pagi....voor jouw denk ik al selamat siang..
    Ik heb jouw verslag net gelezen...tis hier nu 8.16 in de ochtend en ben dus gewoon op mijn werk.
    Heb om die reden niet veel tijd om lang te reageren...kijk uit / wees voorzichtig met het weggeven van jouw paspoort...eigenlijk moet je nooit in het buitenland je paspoort weggeven...informeer van tevoren of het goed wordt gevonden dat je alleen een copie van jouw paspoort meegeef.....mocht het écht niet anders kunnen om jouw originele paspoort mee te geven...maak dan een goed copie van het paspoort en hou dat bij je.....
    Hopelijk komt het allemaal goed met de situatie aldaar...bij alle beslissingen die je daar moet nemen volg je hart....!!!
    Ondanks alles geniet van hetgene wat je daar meemaakt...is immers een ervaring die je nooit meer vergeet...!!!

    Groeten en liefs ook voor papa en mama

    (Oom..hahaha) Jan

  • 04 Maart 2015 - 08:25

    Kylie Luisa:

    Essie wat jammer dat het allemaal niet loopt zoals je hoopte.
    Ik duim voor je vanuit het regenachtige Nederland!
    Wel ontzettend fijn dat je al wel een aantal mooie wn interessante dingen hebt kunnen bezichtigen en doen. Maak er wat van!

    Kussie Kay

  • 04 Maart 2015 - 08:40

    TCootje:

    Sore Es,
    Lastige situatie... Gelukkig kun je nog wel genieten van de andere dingen.
    Keep the faith girl

  • 04 Maart 2015 - 09:32

    Djuri! :

    Hee estelle!
    Jemig wat een verhaal en wat enorm sjit voor je!
    Dit is niet waar je voor kiest inderdaad! Wat een gedoe zeg! Hopelijk komt er snel duidelijkheid voor je! Hou vol! Groeten djuri

  • 04 Maart 2015 - 09:36

    Poppy:

    ow wat erg, ben blij dat je nog wel leuke dingen kan doen. ik hoop wel dat je snel zekerheid krijg

  • 04 Maart 2015 - 13:49

    Tante Ellen:

    Hè wat vervelend voor je Estelle dat t
    allemaal zo gelopen is. Probeer in
    ieder geval te genieten zolang je daar
    bent.

  • 04 Maart 2015 - 13:50

    Dagmar:

    Wat een verhaal! Totaal niet verwacht en heel naar.
    Erg knap dat je er nog een positieve draai aan weet te geven door dingen te ondernemen. Ik hoop dat je dit kan doorzetten en er toch een fijne tijd van weet te maken! (en dat alles wel een keer meewerkt)

    xxx

  • 05 Maart 2015 - 19:23

    Vivian:

    Echt jammer, maar ik vind het mooi om te lezen hoe je met deze teleurstelling omgaat en kijkt naar waar je nog zin in hebt om te ondernemen! Geniet van alles wat wel lukt meid, ik ben hoe dan ook trots op je!! xxxViev

  • 06 Maart 2015 - 08:08

    Aimy :

    Jeetje ess wat stom allemaal zeg! Alleen naar Australië wat gaaf! Dat heb je idd ook al erg lang gewild. Maar goed iig heel veel sterkte en have fun!! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Estelle

Actief sinds 02 Okt. 2014
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 7604

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Minor Jakarta

Landen bezocht: