Regen, files en een mega jetlag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Estelle Manusiwa - WaarBenJij.nu Regen, files en een mega jetlag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Estelle Manusiwa - WaarBenJij.nu

Regen, files en een mega jetlag

Blijf op de hoogte en volg Estelle

13 Februari 2015 | Indonesië, Batavia

Hi allemaal,

Hier dan mijn eerste berichtje vanuit het chaotische, regenachtige en warme Jakarta. Gistermiddag zijn we veilig en wel om 15.45uur Indonesische tijd aangekomen in Jakarta. Bij jullie is het dan 6uurtjes terug. De vlucht verliep eigenlijk wel prima. Het eerste gedeelte van Amsterdam naar Dubai vond ik wel super lang duren. Dit komt ook omdat mijn tv-scherm het na een halfuur al begaf. De vlucht zat bomvol dus veel mogelijkheden om op een andere plek te zitten waren er ook niet. Aan de andere kant van het gangpad zat een Nederlandse student die voor verkennend onderzoek naar Zuid-Afrika ging, hij ging daar op zoek naar een stageplaats. Met hem heb ik dan ook heel lang zitten praten en uiteindelijk gingen de laatste uurtjes wel snel voorbij.

De vlucht van Dubai naar Jakarta was zwaar relaxed. Deze vlucht zat in tegenstelling tot de vorige vlucht helemaal niet vol. Ideaal als je moe bent want ik kon lekker languit over drie stoelen liggen en heb dan ook heerlijk geslapen. Aangekomen in Jakarta voelde ik meteen de hitte naar mijn hoofd stijgen. Ondanks de hitte is het niet echt lekker weer op dit moment. Het is enorm benauwd, waarschijnlijk komt dit ook omdat het heel veel regent. In de binnenstad zijn er al een aantal keren overstromingen geweest. Regen in Nederland is niks bij de regen die hier valt.

Vanaf de airport werden we opgehaald met een busje van het hotel waar we verblijven. Toen we in het busje zaten en de weg op gingen begon mijn cultuurshock zich te ontwikkelen. Kreten als ´die mensen sporen niet, he nemen ze gewoon een baby’tje mee achterop de scooter, wow ik wist niet dat hier zoveel krotten waren en gadverdamme wat ziet het er vies uit, weten ze niet wat afval scheiden is en waarom maken ze van drie banen acht banen op de weg die mensen zijn niet bang´ kwamen uit mijn mond en mijn ouders hebben hier de hele tijd om moeten lachen. Dat het zo´n cultuurshock voor me zou zijn, had ik niet zo verwacht. Het liet me wel a la minute in zien dat we het in Nederland echt heel goed hebben en dat het geklaag eigenlijk nergens op slaat.

Verder staat Jakarta bekend om de files, nou geloof mij files in Nederland zijn niks bij de files in Jakarta. Hier sta je rustig 2 uur in de file voor een afstand van nog geen 5 kilometer. Soms vraag je je af waar al die mensen toch vandaan komen en vooral die brommers. Wat dan wel weer mooi is om te zien, is dat een bus bijvoorbeeld heel random op de weg stopt en mensen uitstappen, terwijl om hen heen enorm veel auto´s stilstaan en brommers er langs rijden. Deze brommers stoppen dan wel netjes en ik heb dan ook nog geen enkel ongeluk gezien. Toch apart dat het ondanks de chaos het stelletje ongeregeld hier toch mensen random laat uitstappen of over laat steken en dan weer heel normaal doorrijden, alsof het normaal is om midden op een weg uit te stappen.

Vandaag ben ik ook naar mijn school geweest. Heb ik even kennis gemaakt met een paar mensen en ben ik mijn appartement/kamer gaan bezichtigen. Voor nu heb ik een kamer, maar ik ga toch op zoek naar iets goedkopers aangezien de prijzen toch wel belachelijk hoog zijn. Mijn kamer heeft een tweepersoonsbed, eigen douche en wc, eigen keuken, eigen wasmachine en een bank en tv. Op zich dus wel chill alleen zoals eerder gezegd best prijzig. We zijn ook nog even naar een shopping mall geweest en dat was ook even van wow. Een Kronenburg of Bijenkorf is er helemaal niks bij.

Ik heb heel erg last van een jetlag waardoor ik afgelopen nacht nog geen twee uur heb geslapen. Vanmiddag heb ik lekker vier uurtjes geslapen maar ik moet oppassen dat dit niet gaat wennen en dat ik me snel aan de tijd van hier ga aanpassen. Nu ga ik even wat eten aangezien het hier al 19.37 is en we morgenvroeg al rond een uur of 4 op moeten staan omdat we om half 9 alweer richting Ambon gaan vliegen.

De komende twee weken zal mijn bereik iets minder zijn. Ik heb een Indonesisch nummer maar mijn Whatsapp nummer is gewoon mijn Nederlandse nummer dus via Whatsapp ben ik nog altijd bereikbaar.

Tot snel!

XO,
Ess

  • 13 Februari 2015 - 13:58

    Kerima Manusiwa:

    Wat leuk om te lezen Ess! Ik zie het al helemaal voor me haha :-) doe je de groetjes aan papa en mama ;-) xxxxxxx

  • 13 Februari 2015 - 14:44

    Bung Uli:

    i know Jakarta sucks, but when THE pilots say, we vliegen boven AMBON toen kreeg ik KIPPENVELLLLLLLLLLLLL en Tears have fun in TANAH AIR

  • 13 Februari 2015 - 16:08

    Djuri:

    Hee Es,

    Woww heftige hoor. Maar ook een enorme ervaring zeg. Hahah scheiden ze daar geen afval?? Raar land:P. Nou hopelijk snel aan het klimaat en de tijd gewend. Veel plezier.

    groeten Djuri

  • 13 Februari 2015 - 16:31

    Ellen Giesen-manusiwa:

    Hallo Estelle, een beetje bekomen vd schrik. Cultuurschok.

  • 13 Februari 2015 - 16:44

    Tante Ellen:

    Hay Estelle, nou maak je borst maar nat voor wat er allemaal gaat komen, hahaha.
    Ik zie pa en ma al naar je kijken hoe dat je op dingen reageert, lachen. Ik verheug me dan ook op t volgende verslag, spannend. Alles opschrijven hè, zo kunnen we helemaal met je meeleven. Have fun,

  • 13 Februari 2015 - 22:33

    Tamara Doeze Jager:

    Superleuk om dit te lezen en zeker ook herkenbaar!! Dikke cultuurshock whahahah
    Geniet op Ambon manise! X

  • 13 Februari 2015 - 22:44

    Indy:

    Superleuk om te lezen en ook wel leuk. En verder nog veel plezier in indonesië.
    Dikke X Indy

  • 13 Februari 2015 - 23:28

    TCootje:

    Grappig, zo herkenbaar...
    Ben benieuwd naar je reactie over Amq.

  • 13 Februari 2015 - 23:28

    Michelremy:

    He Estelle, leuk dat je een reisverslag aan het bijhouden bent. Je schrijft ook zo mooi dat we ons helemaal kunnen inleven. Het is zo herkenbaar, alles wat je nu al hebt meegemaakt. Veel plezier op Ambon en groetjes ook aan je ouders. Verheug me op je volgend verslag.

  • 14 Februari 2015 - 08:31

    Ani:

    Hii Eszz, fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Inmiddels ook al op Ambon...ook weer super verschil met Jak. Heel leuk en grappig om te lezen dit :-) Voor iedereen herken dit lees ik al aan de reacties hierboven ook. Groetjes aan je ouders...ook ik zal it al te wachten op je volgende reisverslag met al je ervaringen. .. Enjoyy X

  • 15 Februari 2015 - 18:28

    Tt Cécile:

    Leuk, Estelle! Ik ga je hier zeker volgen! Waan ik me ook n klein beetje in Indonesië :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Estelle

Actief sinds 02 Okt. 2014
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 7594

Voorgaande reizen:

11 Februari 2015 - 20 Juli 2015

Minor Jakarta

Landen bezocht: